Nieuw: Ruimte in regels - inzicht in de mogelijkheden om binnen de huidige wet- en regelgeving stappen te zetten richting inclusief onderwijs

  • 13 nov
  • 57
Nieuwsberichten

In samenwerking met het ministerie van OCW presenteert het Steunpunt Passend Onderwijs de nieuwe pagina: Ruimte in Regels. Op deze pagina vind je informatie over de mogelijkheden om binnen de huidige wet- en regelgeving stappen te zetten richting inclusief onderwijs.

Inclusief onderwijs in 2035
In het beleidskader ‘Met elkaar voor alle kinderen en jongeren werken aan een inclusieve leeromgeving’ is uitgewerkt wat onder inclusief onderwijs wordt verstaan en hoe een inclusieve leeromgeving eruitziet. De overheid streeft ernaar dat in 2035 de meeste scholen inclusief onderwijs bieden. Dit vraagt om aanpassingen in onder andere wet- en regelgeving. Daar wordt de komende periode verder aan gewerkt.

Ruimte binnen de huidige kaders
Veel scholen zetten binnen de huidige kaders al stappen richting inclusief onderwijs. Op de pagina ‘Ruimte in regels’ maken we helder waar de ruimte zit. We maken hiervoor onderscheid in drie deelgebieden:

  1. Ruimte voor maatwerk (binnen de school)
  2. Ruimte voor samenwerking tussen scholen
  3. Ruimte voor samenwerking onderwijs en zorg

Op deze nieuwe pagina vind je informatie over de ruimte in regels overzichtelijk bij elkaar. De inhoud van de pagina’s is afgestemd met partijen zoals het ministerie van OCW en het ministerie van VWS. Je vindt er ook verschillende praktijkvoorbeelden, zodat we met en van elkaar kunnen leren.

Regelmatige updates
We blijven de pagina uitbreiden met nieuwe informatie en praktijkvoorbeelden. Ook werken we aan een nieuw deelgebied. Zo houden we de pagina relevant en actueel, dus houd de pagina in de gaten!

Bekijk de nieuwe pagina

Bron: Steunpunt Passend Onderwijs