Opzet en werkwijze
Er zijn drie Trajectplusklassen, gericht op leerjaar 1,2 en 3. De klassen bestaan uit maximaal 18 leerlingen. De Trajectplusklas is zo vormgegeven dat het past binnen de reguliere setting van een school en afgestemd is op het volgen van regulier onderwijs, zodat leerlingen hieraan wennen.
Aandachtspunten in de werkwijze zijn:
• Maatwerk op didactisch en pedagogisch gebied. Het gaat hierbij om het leren leren; plannen en organiseren en ondersteuning op sociaal gebied.
• Differentiatie op didactisch en pedagogisch gebied.
• Leerlingen worden intensief gevolgd.
• Een veilige en gestructureerde omgeving. Er zijn vaste docenten, mentoren en 2 Trajectplus begeleiders. Dagelijks is er een Trajectplusbegeleider beschikbaar
voor het bieden van ondersteuning.
• Korte lijnen met betrokkenen en warme aandacht voor de leerlingen.
• Kleinschaligheid binnen de grote vo school: leerlingen blijven bijna altijd op hun plek, volgen een klassikaal programma en hebben vaste lokalen tot hun beschikking. De docenten komen naar de leerlingen toe in plaats van andersom.
Per week zijn er plusuren, gegeven door een vakdocent. Deze uren zijn gericht op leren leren, plannen en organiseren en kunnen ook met inhoudelijke projecten ingevuld worden. De leerlingen werken aan doelen die worden vastgelegd in een plusdocument. Dit is een belangrijk ontwikkeldocument voor de leerlingen en ondersteunt een optimale instroom in het regulier onderwijs. De plus- maar ook de mentoruren worden tevens gebruikt voor coachingsgesprekken met een leerling.