06 - 55 894 499 / cvantriest@swvnk.nl
Voor meer informatie neem contact op met projectleider:
Voor informatie over (hoog)begaafde leerlingen neem contact op met:
072 - 792 01 00 / itwaalfhoven@swvnk.nl
Informatie en aanmeldprocedure - Hoogbegaafdheid expertiseteam samenwerkingsverband vo Noord-Kennemerland
In het kader van de landelijke subsidieregeling passend onderwijs voor begaafde leerlingen in het po en vo, investeert samenwerkingsverband vo Noord-Kennemerland in het uitbreiden van bovenschools ondersteuningsaanbod voor (hoog)begaafde jongeren met intensieve ondersteuningsvraag. Hiertoe start samenwerkingsverband vo Noord-Kennemerland een pilot bovenschools expertiseteam hoogbegaafdheid. Vanuit dit HB-team wordt coachende ondersteuning aan individuele leerlingen en hun scholen geboden. Het samenwerkingsverband zal de pilot in het voorjaar van 2024 evalueren met de scholen en schoolbesturen en beslissen over voortzetting of integratie van het aanbod binnen de scholen.
Doelgroep ondersteuningsaanbod
(Hoog)begaafde leerlingen met intensieve ondersteuningsbehoefte. Deze leerlingen ervaren belemmeringen in hun schoolgang en ontwikkeling en de ondersteuningsmogelijkheden van de school blijken niet afdoende om deze te verminderen of op te lossen. Deze belemmeringen kunnen zowel samenhangen met omgevingsfactoren als met persoonlijke factoren. Met betrekking tot de omgeving kan er sprake zijn van een mismatch tussen de behoeften van de jongere en de kenmerken van gezin, school en/of sociale groep. Op het persoonlijke vlak kan het gaan om bijvoorbeeld:
- Hardnekkige problemen met de zelfstandigheid en taakaanpak als gevolg van zwakker ontwikkelde leer- en werkstrategieën c.q. executieve vaardigheden en/of onvoldoende doorzettingsvermogen en motivatie;
- Problemen op sociaal vlak: de leerling voelt zich onbegrepen, eenzaam en/of ervaart problemen met betrekking tot aansluiting met klasgenoten;
- Problemen op emotioneel vlak:
- de leerling ontwikkelt negatieve faalangst; vermijdt nieuwe leeractiviteiten uit angst om te mislukken en/of de doelen worden door de leerling te hoog gekozen, zodat falen hieraan toegeschreven kan worden;
- het zelfbeeld van de leerling staat onder druk, de leerling heeft minderwaardigheidsgevoelens vanuit een gevoel van ‘anders zijn’. - Te veel aangepast gedrag (bijv. aangepast, succesvolle type, onderduikende type) of te weinig aangepast gedrag (bijv. uitdagend, creatieve type; Betts & Neihart (1988; 2010). Dit laatste kan ook in reactie op verveling ontstaan (reactief).
Criteria voor aanmelding
- Gesignaleerde (kenmerken van) (hoog)begaafdheid bij leerling (op basis van diagnostisch onderzoek of eigen signalering);
- Leerling heeft aantoonbare extra ondersteuningsbehoefte (zie beschrijving doelgroep). School heeft inspanningen gepleegd om tegemoet te komen aan deze extra ondersteuningsbehoefte en heeft effecten hiervan geëvalueerd. Hieruit blijkt dat de effecten onvoldoende zijn en dat er meer ondersteuning nodig is dan school vanuit de eigen ondersteuning kan bieden (NB: bij twijfel betrekt de school een HB-specialist van de eigen school en/of van het samenwerkingsverband voor overleg)
- Er is vastgesteld dat de ondersteuningsbehoefte van de leerling (nu) niet past bij de trajectplusklas of het voortgezet speciaal onderwijs (VSO).
NB: voor leerlingen van de trajectplusklas (of andere bovenschoolse voorzieningen) of het VSO kan dit ondersteuningsarrangement overigens wél worden aangevraagd.
Doel ondersteuningsarrangement
- Versterken van welbevinden, zelfinzicht, -acceptatie en/of -sturing van de leerling;
- Versterken van de ondersteuningsmogelijkheden van de school (door middel van kennisoverdracht, afstemming met school en mogelijk soms ook ‘coaching on the job’).
Inhoud ondersteuningsarrangement
Persoonlijke coaching aan de leerling op het gebied van psycho-educatie (jezelf beter leren kennen, accepteren en/of aansturen), leren-leren, motivatie en/of gedrag. De coaching vindt in principe plaats op de eigen school. De coach verzorgt daarnaast terugkoppeling aan ouder(s) en school. Dit laatste bij voorkeur met korte lijn en in rechtstreeks contact met bijvoorbeeld de mentor, docent(en) en/of trajectbegeleider van de school. Op deze manier kan school (en ouder(s)) nauw aansluiten bij de in de coaching behandelde thematiek hetgeen bijdraagt aan betere ontwikkel- en groeikansen voor de jongere.
Aanmeldingsprocedure
De ondersteuningscoördinator van de school meldt naar aanleiding van een (intern) MDO of overleg bij de consulent dat er een leerling in aanmerking komt voor HB-coaching. Na toetsing aan bovenstaande criteria en instemming van de consulent, meldt deze aan bij de coördinator hoogbegaafdheid van het samenwerkingsverband. NB: in de overbruggingsperiode tussen beide subsidieprojecten (begin 2024) waarin nog geen nieuwe coördinator/projectleider is aangesteld, meldt de consulent aan bij HB-coach Mascha Burger: mburger@swvnk.nl. Zij monitort alle aanmeldingen en verdeelt deze over beide HB-coaches.
Monitoren en evalueren
Dit ondersteuningsarrangement kent geen minimale of maximale duur, maar is tijdelijk van aard. Uitgangspunt is het versterken van de leerling en de school, zodanig dat de leerling (weer) kan profiteren van passend onderwijs en passende ondersteuning op de eigen school.
De coaching vindt plaats op basis van persoonlijke doelen welke tijdens een intakegesprek worden vastgesteld. De coach en jongere monitoren de voortgang en groei met betrekking tot deze doelen. De coach verzorgt tussentijds afstemming met ouder(s)/verzorger(s) en sleutelfiguren binnen de school (in ieder geval ondersteuningscoördinator en HB-specialist van de school). Dit gebeurt altijd in overleg met en na toestemming van de jongere.
Na 12 weken – of eerder indien coaching eerder wordt afgerond – vindt een evaluatieoverleg plaats. School nodigt hiervoor de HB coach, leerling, ouders/verzorgers, de eigen HB specialist (indien van toepassing) en de consulent uit. N.B. dit evaluatieoverleg wordt meteen bij de start van het coaching traject gepland.
Indien de HB coach gedurende de coaching bemerkt dat de aard van de problematiek vraagt om andere vormen van hulpverlening, bijvoorbeeld therapie bij (vermoeden van) psychische klachten of verwerking van trauma, zal zij de coaching beëindigen en hierover adviseren aan de jongere, ouder(s)/verzorger(s) en school.
Introductie Colette van Triest - projectleider/specialist hoogbegaafdheid
mrt 2024 | in (Hoog)begaafde jongeren
Met ingang van 1 maart 2024 is Colette van Triest als projectleider/specialist hoogbegaafdheid gestart bij het samenwerkingsverband passend primair onderwijs Noord-Kennemerland (PPO-NK) en het samenwerkingsverband vo Noord-Kennemerland. Haar doel is om een krachtige impuls te geven aan zowel de versterking van het onderwijs en de ondersteuning in zowel het primair onderwijs als het voortgezet onderwijs, als aan de aansluiting en overgang tussen beide sectoren.
In dit bericht stelt Colette van Triest zich voor.
Achtergrond
Met meer dan 15 jaar ervaring in het onderwijs, adviseer en begeleid ik samenwerkingsverbanden, besturen en scholen over (hoog)begaafdheid, executieve functies en mindset. Als onderwijsadviseur, trainer en ECHA-specialist (European Council of High Ability) heb ik meerdere expertisecentra en verrijkingsgroepen opgericht en doorontwikkeld. Daarnaast heb ik wetenschappelijk onderzoek gedaan naar executieve functies aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Ik heb met ‘de voeten in de klei gestaan’ en was tevens gedurende 9 jaar leerkracht van (hoog)begaafde leerlingen.
Drijfveren
Ik ben sterk betrokken om het onderwijs voor (hoog)begaafde jongeren beter te maken. Ik geloof in de kracht van samenwerking met experts, professionals en betrokkenen, het delen van successen en kennis om effectieve duurzame veranderingen te bewerkstelligen. Kortom krachten bundelen, good practices uitwisselen, samen schuren en samen glanzen.
De erkenning van de diversiteit binnen (hoog)begaafde populaties en het belang van inclusiviteit is tevens een belangrijke drijfveer voor mij. Ik streef naar het ontwikkelen van programma's en initiatieven die rekening houden met de verschillende behoeften en achtergronden van (hoog)begaafde leerlingen.
Contactgegevens
Ik kijk er naar uit om je te ontmoeten en samen met je te werken.
Je kunt mij bereiken via c.vantriest@ppo-nk.nl of cvantriest@swvnk.nl of via 06 - 55 894 499.
Update project hoogbegaafdheid
mrt 2024 | in (Hoog)begaafde jongeren
Terug- en vooruitblik project hoogbegaafdheid
Het ministerie van OCW heeft een vierjarige subsidie voor de periode 2019-2023 toegekend om passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen in de regio te versterken. Tijd voor een terug- en vooruitblik.
Wat was het projectdoel?
De centrale doelstelling van het project was:
Over vier jaar hebben de scholen binnen het samenwerkingsverband vo Noord-Kennemerland en het team van het samenwerkingsverband goed zicht op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van (hoog)begaafde leerlingen en dragen – waar nodig in samenwerking met jeugdhulp of andere partners – zorg voor een dekkend netwerk dat tegemoet komt aan deze behoeften.
En? Is dat gelukt?
Ja en nee. Er zijn grote stappen gezet. Door kartrekkers van de verschillende scholen met elkaar in verbinding te brengen binnen een regionale expertgroep hoogbegaafdheid en meerderen op te leiden tot RITHA Practitioner (postacademische HB-specialisten) is een groeiend bewustzijn bereikt van het belang van schoolontwikkeling voor (óók) leerlingen met begaafdheidskenmerken (zoals tegenwoordig, in lijn met het inclusieve gedachtengoed, over deze groep leerlingen wordt gesproken). Door sterk in te zetten op scholing, professionalisering en intervisie zijn kennis en (h)erkenning van onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen met kenmerken van begaafdheid sterk toegenomen, zowel op de scholen als bij het samenwerkingsverband. Scholen zijn in beweging waar het gaat om het realiseren van onderwijsaanpassingen, vormen van maatwerk en mogelijkheden voor peercontact. Er is voor veel leerlingen verschil gemaakt, doordat o.a. de po-vo overdracht is verbeterd en informatie over ondersteuningsbehoefte vaker en beter wordt overgedragen.
Helaas is een dekkend netwerk voor álle hoogbegaafde leerlingen nog niet gerealiseerd. Voor zogenaamd dubbel bijzondere leerlingen, waarbij naast (hoog)begaafdheid ook ontwikkelingsproblematiek speelt die leidt tot intensieve ondersteuningsbehoefte en behoefte aan kleinschalig, sterk gestructureerd onderwijs, is nog geen passende onderwijsplek beschikbaar binnen de eigen regio.
HB-expertiseteam
Naast de ondersteuning die scholen zelf (op verschillende wijze) bieden, is een HB-expertiseteam opgericht van waaruit extra ondersteuning wordt geboden aan (hoog)begaafde jongeren die kampen met problematieken zoals onvoldoende hebben leren leren, perfectionisme of gevoelens van onzekerheid en anders-zijn. Scholen kunnen via de eigen consulent een aanvraag doen voor een periode van individuele coaching voor een leerling. Een HB-coach komt naar de school toe en werkt met een leerling aan individuele doelen. Scholen en ouders/verzorgers worden zo goed mogelijk betrokken, aangezien kennisoverdracht aan hen een belangrijk nevendoel van dit aanbod vormt.
Hoe verder?
Het ministerie van OCW is een nieuwe subsidieregeling gestart voor de periode van 2023-2025 om verder te bouwen aan (initiatieven voor) versterking van extra ondersteuning aan leerlingen met begaafdheidskenmerken. Deze subsidie is toegekend aan het samenwerkingsverband vo Noord-Kennemerland. De subsidiegelden zullen benut worden om nieuwe professionaliseringsinitiatieven te faciliteren, het HB-expertiseteam voort te zetten en te onderzoeken hoe een dekkend netwerk voor dubbel bijzondere leerlingen kan worden gerealiseerd.
Projectleiding
Projectleider Anna Lont heeft haar werkzaamheden afgerond. Inmiddels is een nieuwe projectleider/specialist hoogbegaafdheid gestart; Colette van Triest. Zij is zowel voor het samenwerkingsverband primair onderwijs in Noord-Kennemerland (PPO-NK) als voor het samenwerkingsverband vo Noord-Kennemerland werkzaam. Zo kan een krachtige impuls worden gegeven aan zowel versterking van onderwijs en ondersteuning in het po als vo, als aan de aansluiting en overgang tussen beide sectoren.
Expertgroep hoogbegaafdheid
Het samenwerkingsverband stimuleert samenwerking en kennisdeling op het thema (hoog)begaafdheid. Hiertoe is een expertgroep opgericht waarin de meeste vo scholen participeren.
Deskundigheidsbevordering
Meer kennis leidt tot betere signalering en begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen op de scholen. Het samenwerkingsverband biedt samen met het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid (LICH) en Bureau Talent een divers scholingsaanbod aan, zowel bovenschools als voor docententeams. Diverse scholen maken hier reeds gebruik van. Daarnaast kunnen alle scholen binnen het samenwerkingsverband gebruik maken van laagdrempelige consultatie van een deskundige (hoog)begaafdheid bij vastlopende casuïstiek.
Specialistenopleiding
Het samenwerkingsverband heeft in de periode februari 2021-maart 2022 een jaaropleiding tot specialist hoogbegaafdheid aangeboden in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen. Vanuit verschillende scholen hebben in totaal 9 deelnemers deze postacademische opleiding succesvol afgerond. Als hoogbegaafdheidsdeskundigen leveren zij een belangrijke bijdrage aan de (door)ontwikkeling van hun scholen op dit thema.
PO-VO overgang
Samen met het samenwerkingsverband en de scholen voor primair onderwijs onderzoeken wij hoe wij het onderwijs in onze regio nog beter kunnen laten aansluiten voor de doelgroep van (hoog)begaafde leerlingen bij de overstap van basis- naar voortgezet onderwijs. Verschillende activiteiten op deze doelstelling zijn reeds ingezet. Zo is een consulent vo beschikbaar gesteld om mee te denken over (hoog)begaafde basisschoolleerlingen waarover vragen bestaan en bij wie kwetsbaarheid wordt ervaren met betrekking tot een kansrijke overstap naar het voortgezet onderwijs. Consulent vo Ingrid Twaalfhoven is bereikbaar via itwaalfhoven@swvnk.nl. Daarnaast organiseren we jaarlijks regionale bijeenkomsten voor betrokkenen vanuit het primair en voortgezet onderwijs waarmee we ‘kortere lijnen’ over en weer nastreven. Door uit te wisselen leren we van elkaar hoe in het primair onderwijs (nog) beter kan worden voorbereid op de overstap naar het voortgezet onderwijs en hoe in het voortgezet onderwijs nog beter kan worden aangesloten op reeds ingezette ondersteuning.
Extra ondersteuning
Sommige (hoog)begaafde leerlingen hebben extra ondersteuning nodig bij hun ontwikkeling en schoolgang. Dit kan worden verzorgd door de eigen school, bijvoorbeeld door de trajectbegeleider of de ondersteuningscoördinator. Indien dit niet volstaat en intensievere ondersteuning tijdelijk nodig is, kunnen scholen vanaf november 2021 een beroep doen op de inzet van een HB coach vanuit het hoogbegaafdheid expertiseteam. Vanuit een pilot voorzien we in aanvullende extra ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen die problematiek ervaren op het gebied van bijvoorbeeld perfectionisme, (faal)angst of motivatie. HB coaches kunnen leerlingen gedurende een bepaalde periode extra ondersteunen bij hun schoolgang en ook hun school en ouders betrekken bij een gezamenlijke aanpak. Meer informatie en aanmeldprocedure, vindt u hier terug.
In schooljaar 2022-2023 voeren we onderzoek uit naar de omvang van het aantal leerlingen in ons samenwerkingsverband dat behoefte heeft aan onderwijs op havo of vwo niveau in een meer kleinschalige, gestructureerde setting. Samen met de scholen en schoolbesturen onderzoeken we wat nodig is om een dekkend onderwijsaanbod in onze regio te realiseren.
Samenwerking onderwijs-jeugd/gezinshulp
Het samenwerkingsverband streeft naar het verder optimaliseren van de samenwerking tussen onderwijs, gemeenten en jeugd-gezinshulp wanneer een hoogbegaafde jeugdige (en diens gezin) zorg nodig heeft. Hiertoe voeren we overleg met de jeugddeskundigen van gemeenten en met de Jeugd & Gezinscoaches die verbonden zijn aan alle scholen. Ook hebben we in schooljaar 2021-2022 een regionale bijeenkomst georganiseerd waarin het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en zorgaanbieders uit onze regio met aanbod en expertise op het gebied van hoogbegaafdheid elkaar ontmoetten. Er is nagedacht hoe we in gezamenlijkheid kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van deze jeugdigen en belangrijke aspecten zijn samen bekrachtigd. Mogelijk volgt in schooljaar 2022-2023 opnieuw een gezamenlijke bijeenkomst.