072 - 792 01 00 / jmolenaar@swvnk.nl
Voor meer informatie neem contact op met:
Handelingsgerichte Aanpak Schoolaanwezigheid
Samen maken we ons sterk voor de thuiszittende leerling!
Publicatie Aan de slag met schoolaanwezigheid - Steunpunt Passend Onderwijs
feb 2024 | in Schoolaanwezigheid
Omdenken van verzuim naar schoolaanwezigheid vraagt tijd en energie. Om scholen hierbij te helpen heeft het Steunpunt Passend Onderwijs een publicatie gemaakt met daarin een overzicht van aandachtspunten die belangrijk, c.q. voorwaardelijk zijn om met schoolaanwezigheid aan de slag te gaan.
De publicatie geeft antwoorden op vragen als: Waarom is werken aan aanwezigheid belangrijk? Wat zijn succesfactoren voor de implementatie? Waar moet ik op letten en wat moet ik kunnen om data-geïnformeerd te werken? De publicatie met bijbehorende checklist geeft inzicht in waar je nu staat als school, wat op orde is en wat nog aandacht behoeft. Ook beschik je na het lezen over handvatten om gestructureerd op jouw school met jouw populatie met schoolaanwezigheid aan de slag te gaan!
In de publicatie is informatie te vinden over initiatieven in de regio Noord-Kennemerland.
Klik hier voor de publicatie en aanvullende informatie.
Definities (dreigend) thuiszittende leerlingen
We maken ons sterk voor leerplichtige of kwalificatieplichtige leerlingen die al thuiszitten en geen onderwijs ontvangen of die het risico lopen thuis te komen zitten (zorgwekkend verzuim). Het gaat om:
- Dreigend thuiszittende leerlingen; zij die niet voldoen aan de criteria van thuiszittende leerling, maar minder dan 95% op school aanwezig
- Geoorloofd afwezig; meer dan 5% geoorloofd afwezig op school
- Thuiszittende leerling; 4 weken aaneengesloten of langer ongeoorloofd afwezig
Lees meer...
Rollen en taken
De problematiek rond een thuiszittende leerling vraagt om een integrale aanpak. Iedere betrokkene heeft daarbij zijn eigen rol en verantwoordelijkheden. Lees meer over rollen en taken.
- De leerling en ouder(s)/verzorger(s)
- De school
- Het samenwerkingsverband
- De leerplichtambtenaar
- De jeugd- en schoolcoach vo
- De jeugdgezondheidszorg (JGZ), jeugdverpleegkundige en jeugdarts
Trimesterrapportage Monitor Schoolaanwezigheid (MSA)
apr 2024 | in Schoolaanwezigheid
In de trimesterrapportage zijn gegevens die vanuit de monitor schoolaanwezigheid (MSA) zijn verzameld. In de MSA worden de gegevens van (dreigend) thuiszittende leerlingen per school binnen het samenwerkingsverband vo Noord-
Kennemerland gemonitord.
Vier maal per jaar bespreekt de ondersteuningscoördinator van de school de MSA met de betrokken consulent passend onderwijs van het samenwerkingsverband, de leerplichtambtenaar, de J&G coach en bij voorkeur de jeugdarts of -verpleegkundige.
In de tabellen in de monitor zijn de gegevens van alle voortgezet (speciaal) onderwijsscholen die binnen het samenwerkingsverband vo Noord-Kennemerland vallen verwerkt. Een tabel per school is ook beschikbaar. Deze kan via de betrokken consulent passend onderwijs worden ingezien.
Video proeftuin schoolaanwezigheid
In schooljaar 2020/2021 zijn wij gestart met de proeftuin schoolaanwezigheid.
Klik hier om de video te bekijken. Een mooie uitleg wat de proeftuin schoolaanwezigheid inhoudt!
Online magazine gemaakt door en voor jongeren en voor alle professionals in het onderwijs
Aanwezig zijn op school doet ertoe. Maar het is niet voor alle leerlingen vanzelfsprekend. In het door stichting JongPIT en het Steunpunt Passend Onderwijs ontwikkelde online magazine PRESENT? geven jongeren zelf aan waar zij behoefte aan hebben. Zo kunnen kleine dingen al helpen om die verbinding te houden: leerlingen, die niet op school zijn, direct actief benaderen, een hand aanreiken; dat waarderen die leerlingen enorm. ‘Je bent er dan wel niet, maar we zijn je niet vergeten.’
PRESENT!? Is gemaakt door en voor jongeren en voor alle professionals in het onderwijsveld. Het is een vervolg op de eerdere editie PRESENT!, waarin aan de hand van vijf mooie voorbeelden zichtbaar wordt gemaakt welke interventies ingezet kunnen worden om thuiszitten te voorkomen. In deze nieuwe editie draait het geheel om de jongeren zelf.
40 waardevolle tips
Leerlingen die af en toe of zelfs regelmatig om welke reden dan ook school moeten missen geven in het magazine antwoord op de vraag hoe je afwezige leerlingen het beste kunt helpen. Deze adviezen voor leraren én klasgenoten zijn gebundeld in 40 waardevolle tips, een vlog en een podcast. In twee interviews delen leerlingen hun ervaring over hoe je samen met school goede keuzes kunt maken en geven zij advies: “Kijk vooral naar de persoon zelf, naar het individu, en pas daar het onderwijsprogramma op aan.”
KLASSENBOEI
Het door JongPIT ontwikkelde lespakket KLASSENBOEI heeft ook een podium in het magazine. Dankzij dit gratis lespakket krijgen de klasgenoten niet alleen begrip voor de situatie van schoolmissers, maar bedenken ze mogelijke oplossingen die het schoolmissen van klasgenoten kunnen voorkomen. Een belangrijk lespakket, aangezien uit onderzoek blijkt dat klasgenoten een enorme bijdrage kunnen leveren aan het voorkomen en het re-integreren van schoolmissers.
Bezoek hier het online magazine PRESENT!?
Bron: Steunpunt passend onderwijs