Geannuleerd
Hierbij informeren we u dat het congres expeditie onderzoek op 31 maart niet doorgaat.
We volgen hierin het advies van de overheid om verdere verspreiding van het corona-virus tegen te gaan.
Zodra een nieuwe datum bekend is, ontvangt u een uitnodiging.
In de tussentijd nodigen we u uit om onze LinkedIn pagina te volgen: https://www.linkedin.com/company/samenwerkingsverband-vo-vso-noord-kennemerland/?viewAsMember=true.
Op deze pagina delen we o.a. nieuwsberichten.
Spreker Iliass El Hadioui
Iliass El Hadioui is socioloog, onderzoeker en wetenschappelijk docent aan de Erasmus Universiteit. Tevens is hij lid van de academische raad van het samenwerkingsverband.
Klik hier voor het interview met Iliass El Hadioui: De Transformatieve School biedt een kapstok voor ideeën.
Spreker Peer van der Helm
Peer van der Helm is psycholoog en lector residentiële jeugdzorg aan de Hogeschool Leiden. Tevens is hij hoofd onderzoek bij Fier en lid van de academische raad van het samenwerkingsverband.
Klik hier voor zijn blog: Zingeving in de jeugdzorg en GGZ: minder moeten en meer mogen.
Informatie congres expeditie onderzoek 'stevig staan, dansen met de omgeving'
Pedagogisch klimaat
Jaarlijks gaan we met elkaar op expeditie onderzoek. Tijdens de expeditie willen we met elkaar kijken hoe wetenschap en praktijk elkaar kunnen verstevigen op alle niveaus waarop onderwijs en zorg samenwerken om jongeren te versterken. Aan de basis van alle vormen van samenwerking staat de aandacht voor de gezonde ontwikkeling van kinderen. Dit komt tot uitdrukking in het pedagogisch klimaat: het leerklimaat, leefklimaat en thuisklimaat. Zonder een sterke basis hebben meer specifieke ondersteuningsvormen, zoals onderwijs-arrangementen, onderwijszorgarrangementen of specialistische ondersteuning van speciaal onderwijs of jeugdhulp geen zin. We starten onze expeditie dan ook bij die basis van het pedagogisch klimaat. Hiermee helpen we jongeren hun pad te plaveien en een sterke toekomst tegemoet te gaan.
De jongere in zijn kracht zetten is een belangrijke sleutel in een krachtig pedagogisch klimaat. Vorig jaar zijn we de expeditie gestart met de focus op welbevinden van jongeren. Jongeren die goed in hun vel zitten, hun talenten benutten en waardering oogsten vanuit de omgeving komen beter toe aan leren. Op 31 maart richten we ons op zelfdeterminatie en self-efficacy bij jongeren.
Zelfdeterminatie
Zelfdeterminatie wil zeggen dat 3 belangrijke menselijke basisbehoeften vervuld worden: relatie, competentie en autonomie. Het vervullen van deze basisbehoeften versterkt het vertrouwen in zichzelf en de eigen motivatie om te leren en zich te ontwikkelen.
Self-efficacy
Self-efficacy verwijst naar het vertrouwen van een jongere dat hij of zij met succes invloed kan uitoefenen op de omgeving. Dat hij/zij situaties of problemen op kan lossen, een taak goed kan volbrengen en dat anderen genegen zijn om hem of haar ook daadwerkelijk die invloed te geven. Een krachtige leeromgeving wordt dan ook mede bepaald door de mate waarin zelfdeterminatie en self-efficacy tot hun recht komen in het pedagogisch klimaat; op school, thuis of in een vervangende leefomgeving.
Leergemeenschap
Iedereen heeft een rol in het verwezenlijken van een stevig pedagogisch leefklimaat. De expeditie gaat daarom ook om het doen en elkaar daarin te ontmoeten. Naast de masterclasses van Peer van der Helm (zelfdeterminatie) en Iliass El Hadioui (self-efficacy) zijn er leertafels. Een stevig pedagogisch leefklimaat kunnen we alleen samen realiseren. Daarom lanceren we tijdens het congres een professionele leergemeenschap onder leiding van Iliass El Hadioui. Beide heren zijn lid van de academische raad van het samenwerkingsverband.